fredag 30 oktober 2009

Väcka 44

Som ni märker har jag inte bloggat på 5 dagar, vilket inte hör till vanligheterna. Det beror på att veckan som gick varit mer intensiv än någonsin så jag har helt enkelt inte hunnit. Lite trist eftersom jag vant mig vid denna sysselsättning, att blogga är ett utmärkt sätt att sortera bland alla intryck som jag får i mitt fackliga uppdrag.

Veckan inleddes med de två avslutande dagarna på utbildningen för SKTF-ombud som jag och min radarpartner Tina höll för våra kamrater i Trollhättan. Det blev en fantastiskt lyckad utbildning och vi blev väldigt inspirerade av engagemanget från de nybakade fackliga ombuden. De kommer att uträtta stordåd på sina arbetsplatser.

I veckan har SKTF Göteborg dessutom arrangerat vår yrkesvecka som vi kallade för Väcka 44. Vi vikte varje dag till någon av de yrkesgrupper som vi organiserar: i tisdags var det Administratörernas dag, i onsdags Socialarbetarnas dag, i torsdags Chefernas dag och idag gick Kulturarbetarnas dag av stapeln. Jag hade förmånen att få delta under onsdagen och torsdagen och dagarna, som innehöll intressanta föreläsningar, spännande kulturinslag och heta debatter, blev väldigt lyckade och uppskattade.

SKTF organiserar väldigt många yrken, totalt har vi över 4 000 olika titlar bland våra 160 o00 medlemmar. Vår bredd är en oerhörd styrka, men det är viktigt att det finns utrymme för att ens egen yrkesidentitet får plats i denna bredd. Väcka 44 var en del i vårt arbete för att bli bättre på yrkesfrågor, och jag ser fram emot att få vara med och driva dessa frågor vidare. Många yrken har ju speciella förutsättningar och utmaningar, och då ska SKTF givetvis driva de specifika frågorna för alla våra yrkesgrupper. Och det klarar vi av, tack vare vår bredd och att vi är så många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar