måndag 12 oktober 2009

Tar från de sjuka - ger till de friska

Skrev i mitt tidigare inlägg att jag var skrivtrött idag, därför valde jag att citera Evas inlägg i debatten om ungdomsarbetslösheten ordagrant. Men en artikel i dagens Aftonbladet fick igång mig så att jag kände ett behov av att kommentera den på min blogg.

Tidningen har granskat regeringens sjukförsäkringspolitik under deras 3 år vid makten. De flesta med jobb har fått långt över tusen kronor mer i månaden tack vare jobbskatteavdraget, men det är de sjuka och arbetslösa som står för notan. Aftonbladets beräkningar visar att inkomstklyft­orna ökat rejält under regeringens tid vid makten och efter årsskiftet kommer gapet att öka ännu mer, då för löntagaren 200 kronor mer i månaden genom jobbskatteavdraget medan sjuka och arbetslösa blir utan.

Sociologen Daniel Melén‚ som studerat långtidssjukas väg tillbaka till arbetsmarknaden, säger att regeringen tänkt fel. Det är inte viljan hos de sjuka som saknas, utan hos företagen som hellre anställer en frisk än en som varit sjukskriven länge. Och Bengt Starrin, professor i sociologi vid Karlstads universitet, anser att sänkta ersättningar rentav kan cementera utanförskapet. Den ekonomiska stressen riskerar att knäcka självkänslan.

Jag blir väldigt upprörd över denna människosyn, den får mig att tänka på det gamla uttrycket "hungriga vargar jagar bäst". Ska regeringen komma åt arbetslösheten och minska utanförskapet krävs bl.a. satsningar på vuxenutbildning och arbetsmarknadspolitiska åtgärder, som exempelvis en värdig sysselsättning som syftar till att få in långtidssjukskrivna på arbetsmarknaden. Större krav måste ställas på våra arbetsgivare i rehabiliteringssituationer, lägg inte allt ansvar på den sjuke som redan är tillräckligt utsatt. Satsa också på en vettig företagshälsovård och på det hälsofrämjande arbetet på våra arbetsplatser. Är det inte exempelvis dags att ta tag i frågan om friskvård på arbetstid, i Göteborgs kommun spretar detta otroligt mellan olika arbetsplatser och jag skulle vilja se en genomtänkt strategi för det hälsofrämjande arbetet för stadens medarbetare. Och framförallt, visa lite hjärta och empati när det gäller långtidssjukskrivna. Då är jag övertygad om att rehabiliteringsarbetet blir mer framgångsrikt.

Klicka här för att läsa artikeln i Aftonbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar