lördag 10 oktober 2009

Unga anser att facket behövs men bara varannan är medlem

Läser i TCO-tidningen om en diskussion under årets upplaga av Fackföreningsforum som handlade om den låga organisationsgraden bland yngre personer, endast hälften av dagens ungdomar är medlemmar i facket eller a-kassan. Två av mina fackliga idoler deltog i diskussionen, TCOs ordförande Sture Nordh och mina goda vän Veronica Karlsson från SKTFs förbundsstyrelse.

Ibland blir jag lite trött på diskussionerna om varför fackföreningsrörelsen har så svårt att locka yngre personer, vissa vill gärna se ungdomar som en homogen grupp och letar därför efter ett gemensamt recept för att locka dem till ett fackligt medlemskap. Men ungdomar är olika varandra, precis som alla andra människor, och lockas av olika saker. Det kan vi möta med att tydliggöra allt som ett fackligt medlemskap innebär: trygghet, gemenskap, inflytande på jobbet, olika förmåner, försäkringar o.s.v. Det är det som är det mest fantastiska med facket i allmänhet och SKTF i synnerhet, vi har något att erbjuda till alla människor.

I Göteborg tycker jag mig märka ett trendbrott genom att fler och fler 80-talister väljer att bli medlemmar hos oss, och det märks också i SKTF i stort. Detta beror på att vi blivit mer synliga och stolt berättar om allt bra vi faktiskt gör och alla förmåner som ett fackligt medlemskap innebär. Jag ser ljust på framtiden för SKTF.

Klicka här för att läsa artikeln i TCO-tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar