söndag 11 oktober 2009

Obama förtjänar inte fredspriset, men är ändå det bästa som hänt världen på länge


Eftersom jag är fotbollsnörd känner jag mig lite deppig så här dagen efter VM-kvalfiaskot. Ett fotbolls-VM utan svenskt deltagande är ju inte lika roligt, men det är bara att bita ihop och komma igen.


Jag har läst i tidningarna idag att USAs president Barack Obama tagit ställning för HBT-personers rättigheter, nu ska det äntligen bli möjligt för öppet homosexuella att tjänstgöra i den amerikanska armén. Tidigare har man som homosexuell belagts med munkavel och inte fått prata öppet om den man är. I USA är homosexualitet fortfarande tabu på många håll, så Obama gör en stor insats för mänskliga rättigheter när han klart och tydligt tar ställning för att HBT-personer skall ha samma rättigheter som heterosexuella.


Däremot tycker jag inte det är rätt att Obama belönades med Nobels fredspris, och det verkar han inte tycka själv att döma av hans uttalande på presskonferensen. Det känns märkligt att han får priset när han egentligen inte hunnit göra några stora insatser för fred, krigen i Irak och Afghanistan pågår fortfarande och Guantanamolägret är fortfarande inte stängt. Obama är på rätt väg, men har fortfarande mycket kvar att bevisa. Jag hade föredragit om fredspriset gått till någon som verkligen gjort konkreta insatser för fred.


Jag tycker ändå att Barack Obama är det bästa som hänt vår värld på länge. Efter 8 år med George W Bush känns det underbart med en pragmatisk president som har förmågan att ingjuta hopp i vår oroliga värld. Jag hoppas att han lyckas med sitt uppdrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar