måndag 29 augusti 2011

Demokratin skadas av näthatet

Hör att Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter begränsar möjligheten till att helt fritt lämna kommentarer på nätet till deras artiklar. Det tycker jag är alldeles utmärkt, kommentatorsfälten har sedan länge svämmats över av personliga påhopp, kränkningar och hat från personer som väljer att vara anonyma. Yttrandefriheten är ett av vårt samhälles viktigaste grundpelare, men att anonymt sprida hat har ingenting med yttrandefrihet att göra.

Jag har själv drabbats av kommentarer här på bloggen som är rena kränkningar och hot mot min person. Därför beslutade jag mig för att lägga till ett filter som gör att jag måste godkänna kommentarerna innan de publiceras och innan alla kan se dem. Jag har ingenting emot att diskutera de åsikter och ställningstaganden som jag framför här på bloggen, jag välkomnar istället en seriös diskussion och debatt. Men kränkningar av mig som person accepterar jag inte, och dessa vidriga kommentarer ska heller ingen annan behöva läsa.

Jag har kollegor och vänner som drabbats av näthatet på ett betydligt värre sätt än vad jag har, vilket i vissa fall gjort att de tvingats välja bort sin yttrandefrihet av rädsla för konsekvenserna. Det är inte okej. Vi måste kunna föra en öppen och fri diskussion och debatt där vi kan ha olika åsikter men där vi alltid respekterar varandra. Annars skadas demokratin där yttrande- och åsiktsfriheten är central.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar