söndag 14 augusti 2011

WOW + SKTF = sant!





Jag har spenderat fredag och lördag i Slottskogen på Way Out West, som förmodligen är Sveriges bästa musikfestival. SKTF har som vanligt haft ett tält på plats där vår framtidsgrupp informerat om rättigheter på jobbet och varför det är så viktigt att man är medlem i facket. Jag älskar att när jag pratar om kollektivavtalets värde få frågan: "Men alla dom förmånerna ingår väl automatiskt?". Då svarar jag: "Nej, rätten till bl.a. ob-ersättning, tjänstepension och semesterersättning är inte lagstadgad. Det är avhängt av att din arbetsgivare slutit kollektivavtal med facket. Och skall din arbetsgivare vara villig att göra detta så måste så många som möjligt på arbetsplatsen vara medlemmar i facket." Fick tillfälle till massor av den här typen av diskussioner under WOW och det var fantastiskt roligt. Vi värvade också en hel del nya medlemmar, inte minst studenter till vårt studerandefack Tria.

Vad var höjdpunkten under själva festivalen då (förutom SKTFs deltagande)? Personligen tycker jag att det var Robyn (en av världens coolaste artister) och Pulp (mina husgudar från 90-talet). Sen är stämningen på festivalområdet väldigt trevlig och öppen. Jag pratade med några säkerhetsvakter som sa att WOW är en väldigt lugn festival, det förekommer nästan inga tråkiga incidenter, droger eller fylla.

Tack till alla er som gjorde SKTFs deltagande till en stor succé! Jag ser redan fram emot nästa år, och då heter vi inte SKTF utan någonting helt annat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar