torsdag 4 augusti 2011

Ett fackförbund måste bevaka sina medlemmars rättssäkerhet

Sitter just nu på X2000 mot Stockholm och kan givetvis inte låta bli att tänka på den 11-åriga flicka som blev avkastad från tåget häromdan av en konduktör och blev strandsatt helt ensam på en obemmanad stattion. Det är helt omöjligt att försöka förstå hur detta kunde hända. Ur ett medmänskligt perspektiv kan man ju inte begripa hur en vuxen människa kan göra så mot ett barn. I min värld borde man försökt kontakta anhöriga i första hand, och i andra hand polisen. Och ville man inte riskera omfattande förseningar borde ju alternativet vara att släppa av flickan vid en bemannad station där personalen tog hand om henne och försökte kontakta anhöriga eller polis.

Nu vet vi ju inte alla fakta, och konduktörens fackförbund Seko kritiserar idag SJ hårt i flera tidningar och menar att arbetsgivaren dömt konduktören på förhand genom att stänga av denne från arbetet, och försöker rädda sitt eget skinn genom att göra sin medarbetare till syndabock. Seko menar att konduktören följt de rutiner som arbetsgivaren beslutat om.

Det är meningslöst att spekulera i vem som har rätt och vem som har fel när man inte känner till alla fakta. Konduktören får dock inte dömas ohörd, och har rätt till stöd och hjälp från sitt fackförbund i denna situation. Jag har själv fått företräda medlemmar i ärenden där de anklagats för tjänstefel, eller anklagats för att ha begått brottsliga handlingar. Det ställer höga krav på en facklig företrädare att agera professionellt när man ska företräda medlemmar som misstänkts för att ha gjort brottsliga handlingar eller grova övertramp i sin tjänsteutövning. Men även dessa medlemmar har rätt till fullt stöd från oss, det är en oerhört viktig uppgift för ett fackförbund att bevaka sina medlemmars rättssäkerhet. Och känslor får inte avgöra skuldbördan, utan det måste rättssystemet göra.

Jag hoppas att det snarast framkommer varför det blev så fel i fallet med den avkastade flickan, och att SJ ser till att detta aldrig kommer hända igen genom att upprätta tydliga rutiner som förankras hos all personal så att de känner sig trygga med att de agerar rätt när liknande situationer uppstår igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar