onsdag 27 april 2011

"SKTF är det mest synliga fackförbundet"


Christian Nilsson är en aktiv ung förtroendevald i SKTF Göteborg, bl.a. genom sitt engagemang i vår framtidsgrupp och som kursledare för våra fackliga utbildningar. Christian har en magisterexamen i offentlig förvaltning i grunden, och jobbar just nu som verksamhetsutvecklare inom Individ- och familjeomsorgen samt Kultur och fritid i stadsdelsförvaltningen Lundby.

Varför valde du att bli medlem i SKTF?
För mig har det alltid varit en självklarhet att vara med i ett fackförbund, och det har jag varit under hela mitt yrkesliv. När jag började arbeta inom den offentliga sektorn föll valet på SKTF av främst tre skäl. För det första hade dom ett smörgåsbord av möjligheter för att kunna stötta mig i mitt yrkesliv och i min karriär. För det andra uppfattade jag SKTF som det mest synliga fackförbundet jämförelsevis med konkurrenterna, jag tycker det är viktigt att det syns hur ett fackförbund arbetar och med vilka frågor. Det sista skälet, men inte det minsta, är SKTFs värdegrund där det framgår att fackföreningen är partipolitiskt obunden, samtidigt som det ligger ett stort fokus på solidaritet och arbetsplatsens gemenskap som också är grunden för hur SKTF organiserar sig.

Vad förväntar du dig av ditt fackförbund?
Jag förväntar mig att min och alla andras medlemsavgifter används på ett demokratiskt och effektivt sätt. Att mina lokala fackliga företrädare är förankrade på arbetsplatserna. Jag vet att det är många som känner att det är ett stort steg att ta kontakt med sitt fackförbund, jag förväntar mig att mitt fackförbund arbetar för att minska tröskeln för sina medlemmar att ta kontakt med sitt fackförbund, oavsett vilka frågor det gäller.

Tre ord som beskriver världens bästa fackförbund.
Nytänkande! Synliga! Solidariska!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Mest synliga fackförbundet det märker
    man då inte när det gäller frågan om Fas;3
    där tycker jag tV4 och Tv1 är mer synlig i
    den frågan.
    Problemet som jag ser det är att i ledningen
    för SKTF sitter mest folk som knappt provat
    på att vara långtidsarbetslösa och då blir
    det så här.
    Nej Skärpning SKTF in med folk som provat
    varit arbetslös längre tid i ledningen annars
    blir det forsat tystnad i SKTF ledningen om
    FAS 3 problemen.
    Hälsningar från
    Ombud avd 400

    SvaraRadera