tisdag 5 april 2011

Tydliga och modiga, och inte rädda för att beröra

Är på väg hem efter två intensiva dagar med SKTFs nationella råd för ny facklig politisk position. Vi har haft massor med bra diskussioner kring hur vi ska arbeta för att vässa vår fackliga politik, och därmed kännas mer angelägna för våra målgrupper. Jag tycker att det är självklart att vi som fackförbund ska ta tydlig ställning i politiska frågor eftersom politiska beslut påverkar våra medlemmars arbetsliv och privatliv.

Nu börjar arbetet med att skapa fokusgrupper och hitta andra forum för att diskutera vår fackliga politik med framförallt unga, nyanställda och akademiker. Jag har fått jämställdhet samt mänskliga rättigheter och likabehandling på min lott, vilket jag är oerhört nöjd med. Mina kamrater i rådsgruppen kommer bl.a. arbeta med vår fackliga politik kring lön, arbetsvillkor, ledarskap, karriärutveckling, socialt arbete, arbetsmarknad, sysselsättning m.m.

Det ska bli spännande att involvera massor med människor att tycka till om vilken politik vi ska driva. Jag tycker att det är viktigt att vi ska vara tydliga och modiga, och inte vara rädda för att beröra. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar