fredag 8 april 2011

"SKTF är ett väldigt aktivt och lättillgängligt förbund"


SKTF växer så det knakar just nu, det strömmar in massor med nya medlemmar varje månad. Jag kommer kontinuerligt här på bloggen publicera intervjuer med våra nya medlemmar om varför de har valt att bli medlemmar i SKTF, och vad de förväntar sig av sitt medlemskap. Först ut är...

Namn: Anna Ek
Utbildning: Förvaltningsprogrammet på Göteborgs Universitet
Yrke och arbetsplats: Alkoholhandläggare på Tillståndsenheten i Social resursförvaltning

Varför valde du att bli medlem i SKTF?
Det fackförbund jag tidigare var medlem i har jag inte upplevt som särskilt aktivt, så när min arbetskamrat lämnade information till mig från SKTF började jag fundera på att byta förbund. Flera av mina arbetskamrater är medlemmar i SKTF och centrala personer i förbundet har varit ute på min arbetsplats och presenterat SKTF och vad förbundet står för. Fördelen med att flera på arbetsplatsen är medlemmar i samma fackförbund är att frågor kopplat till facket diskuteras på arbetsplatsen i större utsträckning, vilket har gjort att SKTF har synliggjorts för mig och jag har fått en inblick i hur och i vad SKTF engagerar sig. Jag upplever SKTF som ett väldigt aktivt förbund och mer lättillgängligt för mig. Det förbund jag tidigare var medlem i tror jag inte har någon avdelning i Göteborg. Jag fick en tidning en gång i månaden som jag knappt läste.

Vad förväntar du dig av ditt nya fackförbund?
Jag förväntar mig stöd och råd om jag har en fråga som jag behöver hjälp med. Jag hoppas jag kommer känna att SKTF är med och påverkar där besluten faktiskt tas, det vill säga beslut i Göteborgs Stad som är aktuella för mig som arbetstagare. Jag förväntar mig att SKTF fortsätter engagera sig i internationella frågor såsom mänskliga rättigheter och miljön.

Tre ord som beskriver världens bästa fackförbund
Uppsökande, synligt, inflytande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar