fredag 4 juni 2010

Heja Sture Nordh!

TCOs ordförande Sture Nordh är en person som jag har den största respekt för, och som inspirerar mig starkt i mitt fackliga uppdrag. Han är en duktig retoriker, rak, tydlig och orädd, samtidigt som att han är en schyst och jordnära person.

Nu har Sture uttalat sig om regeringarnas (både nuvarande och tidigare) bedrövliga behandling av a-kassan. Jag tar mig friheten att citera honom direkt här på bloggen, eftersom hans uttalande är så klockrent:

- Sverige har en a-kassa i strykklass, bara en tiondel av heltidsarbetande får ut 80 procent av lönen när de är arbetslösa, säger Sture Nordh, ordförande i TCO.

- Både tidigare och nuvarande regeringar har låtit a-kassan förfalla till en medioker försäkring, säger Sture Nordh.

- Den sittande regeringen har dessutom genom rena missgrepp orsakat att en halv miljon lämnat a-kassan, därför är det bara en undanmanöver att börja tala om vem som ska administrera försäkringen, fortsätter Sture Nordh.

- Ge besked om att taket i försäkringen behöver höjas och ge besked om att de orättvisa avgifterna avskaffas och att de sänks så att fler åter vill försäkra sig mot arbetslöshet, avslutar Sture Nordh.

Heja Sture!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar