fredag 18 juni 2010

Osmaklig gästlista till kungabröllopet

Ingen har väl missat att ett kungligt bröllop går av stapeln i helgen. Personligen är jag rätt så trött på den massiva mediebevakningen som saknar alla propotioner. Jag är dessutom en övertygad republikan, enligt min åsikt är monarkin ett odemokratiskt statsskick. Jag tycker det är självklart att man inte ska födas till ett ämbete, vårt lands högsta företrädare ska väljas genom demokratiska val.

Jag har dock inte kunnat låta bli att granska gästlistan till bröllopet, och noterar att representanter från flera diktaturer är inbjudna. Bl.a. en representant från Eritrea, ett land som är en av världens värsta diktaturer. Exempelvis hålls ju den svenske journalisten Dawit Isaak fängslad där sedan många år.

Även Irans ambassadör är inbjuden. För bara några dagar sedan var det demonstrationer runt om i Sverige mot att Iran fängslar och avrättar oppositionella.

Jag tycker det är osmakligt av hovet att bjuda in dessa representanter för diktaturer som systematiskt kränker mänskliga rättigheter. Jag undrar verkligen hur man har tänkt när man satte ihop gästlistan med tanke på vad för signaler detta sänder ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar