tisdag 8 juni 2010

Sveket mot de mobbade

Jag har med stor förskräckelse följt DNs artikelserie om vuxenmobbingen på Sveriges arbetsplatser. Jag kan ju inte låta bli att fästa mig vid det som förs fram om fackets och Arbetsmiljöverkets ovilja att stötta dem som drabbas. Jag har själv stöttat ett flertal medlemmar som utsatts för mobbing, och det har varit väldigt tuffa situationer. Men jag tvekade aldrig till att ge fullt stöd till dessa personer, och till att agera så att arbetsgivaren tog sitt arbetsmiljöansvar.

Att stötta och företräda dem som drabbas av mobbing är en given facklig fråga, men också att trycka på så att våra arbetsgivare arbetar förebyggande för att förhindra att mobbing uppstår. Sker kränkningar är skadan redan skedd, så vi måste bli mycket bättre på att arbeta med klimatet på jobbet så ingen ska behöva känna sig exkluderad från arbetsplatsens gemenskap, eller mobbad av sin chef eller sina kollegor.

4 kommentarer:

  1. Jag har sagt upp mig från min arbetplats just pga att jag har blivit utsatt för dels sexuella trakasserier av min chef som är privatpraktiserande läkare samt att klimatet på min arbetsplats blev outhärdlig. När jag berättar för människor om hur jag har blivit behandlad får jag samma kommentar, vuxenmobbing. Ändå är det jag som i slutändan straffas eftersom jag blir avstängd utan ersättning i 45 dagar. Enligt A-kassan fanns det inga skäl för mig att säga upp mig trots att jag skrev hur situationen var. Jag måste kunna bevisa att jag har gjort allt för att göra situationen bättre. Hur kan man bevisa något när det är en liten arbetsplats med en läkare, sköterska och jag. När det är läkaren själv som står för skitsnacket bakom ryggen. Trots intyg från min fackliga representant att jag inte kunde vara kvar på min arbetsplats så blir jag avstängd. Att stå utan arbete är inte nog, utan ekonomin måste också gå åt helvete för att straffet skall bli riktigt kännbart, för du får inte säga upp dig oavsett hur du blir behandlad av din arbetsgivare för det är han som har hela makten med A-kassan på sin sida.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker givetvis att din historia är fruktansvärd. Som facklig företrädare skulle jag göra allt för min medlem i en sådan här situation. Det är fullständigt oacceptabelt att det är den mobbade som får lida på det här sättet. Jag rekommenderar dig att kontakta Diskrimineringsombudsmannen och berätta om det du har drabbats av. Du hittar kontaktuppgifterna via do.se.

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  3. Marcus!

    Vuxenmobbing/mobbing faller inte under DO:s ansvarsområde. Det faller inte under diskrimineringslagarna.

    Vuxenmobbing/mobbing faller inte under någonting, tyvärr.

    Välkommen in till min sida!

    http://jeanette-jeanettesblogg.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Det är ju alltid beroende av situationen om det är ett "diskrimineringsärende", det måste ju dessutom gå att bevisa att personen blivit diskriminerad utifrån de grunder som finns i lagstiftningen. Därför tycker jag inte att det skadar att kontakta DO får rådgivning.

    Problemet är ju dock, precis som du skriver, att ärenden gällande vuxenmobbing ofta hamnar mellan stolarna, och att det ofya inte finns planer och riktlinjer för hur man hanterar och förebygger mobbing på arbetsplatserna. En oerhört viktigt facklig fråga tycker jag, och är något som vårt arbetsmiljöråd i SKTF Göteborg kommer att arbeta med framöver.

    Ha det gott!

    Mvh Marcus
    Mvh Marcus

    SvaraRadera