tisdag 29 juni 2010

Vad är en rättvis lön?

Just nu har vi intensiva diskussioner med vår arbetsgivare om ett lokalt kollektivavtal (LOK) utifrån vårt centrala löneavtal (HÖK). Vår interna förhandlingsgrupp i SKTF Göteborg (bestående av mig och mina kollegor Tina Niinisalo och Lennart Merking) har filat på våra yrkanden under dagen, och kommer att träffa vår motpart igen i morgon eftermiddag för en ny sittning. Det återstår att se om vi blir klara med vår LOK innan vi går på semester, hur som helst så kommer nya löner för SKTF Göteborg medlemmar först kunna betalas ut tidigast i augusti (inklusive retroaktiv lön från april).

Vad är egentligen en rättvis lön? Att sätta en summa på en rättvis lön tycker jag är omöjligt, det är ju beroende på omständigheter och vilka jag har att jämföra mig med. För mig handlar det främst om att jag ska veta varför jag har den lön jag har, och det ska vara glasklart hur jag ska göra för att förbättra mitt löneläge. För att detta ska fungera behövs tydliga lönekriterier, så jag vet hur min chef bedömer min insats. En god och schyst dialog med chefen är ju också viktigt, kvaliteten på mitt lönesamtal är väldigt centralt för att jag ska känna mig tillfreds med lönesättningen. Sen får vi ju alla acceptera att det är chefen som bestämmer vilket lönepåslag jag får i slutändan, men är jag inte nöjd så måste chefen kunna förklara för mig hur jag ska göra för att förbättra mitt löneläge inför kommande år.

Vad tycker du är en rättvis lön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar