onsdag 30 juni 2010

Även sommarjobbare ska gå med i facket

Sommartider innebär också vikarietider på jobbet. Jag började själv min karriär i Göteborgs Stad som semestervikarie inom hemtjänsten. Det är nu ganska så exakt 12 år sedan, och jag är fortfarande kvar i kommunen och har inga planer på att söka mig vidare eftersom jag trivs så bra.

Det är viktigt att vara med i facket, inte bara om man har en fast tjänst utan även som vikarie, timanställd eller provanställd. Det är dessutom väldigt billigt att vara med i SKTF som vikarie. Är du under 30 år kostar det endast 100 kr för det första medlemsåret. Är du över 30 år, men går på otrygga anställningar och har varierande inkomst, så har även du en förmånlig medlemsavgift. Tjänar du under 20 140 kr i månaden har du rabatt på medlemsavgiften (som är ca 260 kr i månaden), och betalar endast 1,25 procent av din inkomst. Låg lön eller varierande inkomst innebär alltså en låg medlemsavgift. Bra, eller hur!
I medlemsavgiften ingår bl.a. tillgång till karriärtjänster, personlig rådgivning, ökad trygghet coh schysta villkor i arbetslivet. Dessutom ingår marknadens bästa inkomstförsäkring i medlemsavgiften för alla SKTFs medlemmar. Med den får du ett rejält skydd om du blir arbetslös, den bättrar nämligen på a-kassan och gör att du då kan få ut ca 80 procent av lönen.

Se nu till att bli medlem genom att sms:a SKTF till 72 500, anmäl dig via sktf.se eller ring 0771-44 00 00. En förutsättning för schysta villkor på jobbet är att så många som möjligt är medlemmar i facket, ju fler vi är desto större inflytande får vi över våra arbetsvillkor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar