måndag 26 juli 2010

Chefens betydelse för en öppen arbetsmiljö

Dagens andra seminarium hade titeln "Förtryck eller förändring? Chefens betydelse för en öppen och inkluderande arbetsmiljö". Mycket intressant ämne tycker jag, jag har ju också huvudansvaret för våra chefsmedlemmars yrkesfrågor i SKTF Göteborg.

Seminariet lämnade dock mycket att önska enligt min mening, och diskussionen blev väldigt platt och ytlig. Paneldeltagarna var tyvärr inte tillräckligt insatta i frågan för att kunna bidra med intressanta infallsvinklar.

Vad tycker då jag om chefens betydelse för en öppen och inkluderande arbetsmiljö? Givetvis har chefen ett väldigt sTort ansvar för klimatet på arbetsplatsen. Tyvärr ses ofta HBT-personers rättigheter enbart som en diskrimineringsfråga, men sker diskriminering är ju skadan redan skedd även om den personen som utsätts givetvis ska få all stöd och hjälp som finns att få. Jag ser hellre på detta som en arbetsmiljöfråga, och då handlar det plötsligt om förebyggande arbete. Arbetar vi med dessa frågor, som handlar mycket om värderingar, på ett systematiskt sätt så undviker vi i slutändan att diskriminering uppstår. Jag tycker att det är självklart att dessa frågor borde vara en naturlig del av det systematiska arbetsmiljöarbetet på varje arbetsplats, precis lika mycket som att den fysiska arbetsmiljön är det. Och vem har ansvaret för arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen, jo det är ju chefen. Därför är chefernas kompetens oerhört viktig i detta arbete, och våra chefer måste också ges tillräckliga förutsättningar för att kunna genomföra ett lyckat arbetsmiljöarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar