lördag 8 januari 2011

Bra att arbetet mot korruption samordnas

Läser i dagens GP att Ann-Christine Alkner-Dahl, f.d. stadsdelschef i Södra skärgården, ska samordna arbetet mot korruption i Göteborgs Stad. Hon kallas för "mutgeneral" i rubriken, en lite lustig titel som förhoppningsvis inte ger upphov till missförstånd.

Jag tycker det är positivt att Göteborgs Stad försöker få ett grepp över hur skattemedlen hanteras runt om i staden för att förhindra att oegentligheter förekommer. Det är dock ett oerhört svårt uppdrag eftersom staden består av massor med medarbetare, siffran 48 000 används ofta. Det är också viktigt att framföra att de allra flesta av oss som arbetar i Göteborgs Stad aldrig skulle drömma om att utnyttja systemet och begå oegentligheter. Vi har valt våra yrken för att vi tycker det är fantastiskt roligt att jobba med människor och skapa välfärd, och skulle aldrig missbruka något förtroende.

Det är bra att de misstänkta oegentligheterna kommer fram i ljuset så att åtgärder kan genomföras, men den tråkiga effekten blir också att alla Göteborgs Stads verksamheter och medarbetare ofta dras över en kam. Jag har själv fått frågan om hur det känns att jobba fackligt i den korrupta staden, en fråga som kändes väldigt trist att få. Jag svarade att givetvis är jag lika upprörd som alla andra över de misstänkta oegentligheterna, men att jag för övrigt tycker att Göteborgs Stad överlag är en bra arbetsgivare och att jag själv är stolt över att arbeta i staden, annars hade jag inte stannat såpass länge som jag har gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar