måndag 10 januari 2011

Jämställdhetsproblemen i skolan måste lösas

Deja, regeringens delegation för jämställdhet i skolan, har i ett slutbetänkande lagt fram förslag till förbättringar när det gäller skolans arbete med jämställdhet. Granskningen visar att det finns stora problem både för pojkar och flickor ur ett jämställdhetsperspektiv i skolan. Trots att skolan är skyldig att arbeta med jämställdhet så levererar man inte. Fortfarande är det inte ovanligt med kränkningar och diskriminering p.g.a. kön, pojkar får mycket mer utrymme i klassrummet samtidigt som flickorna har högre betyg, flickor mår sämre än pojkar men samtidigt reagerar skolhälsovården mer på pojkars problem o.s.v., o.s.v. När det talas om Sverige som ett föregångsland inom jämställdhet har ett område blivit eftersatt - nämligen skolan. Alldeles för lite har hänt sedan arbetet inleddes under 1960-talet, och man har till och med tagit steg bakåt de senaste åren.

Jag har själv arbetat administrativt inom skolvärlden, och därmed haft förmånen att som vuxen få se skolan inifrån. Jag tycker faktiskt generellt att den svenska skolan har ett oförtjänt dåligt rykte, det finns massor med positiva saker att framhålla och massor med fantastiskt engagerade pedagoger som gör ett jättearbete. Däremot är den svenska skolan alldeles för konservativ i sin syn på jämställdhet, och ett aktivt jämställdhetsarbete samt ett jämställdhetsperspektiv i undervisningen och i skolhälsovården saknas helt på många håll. Det måste ställas stenhårda krav på att alla skolor integrerar jämställdhet i det dagliga arbetet, och alla som arbetar inom skolan måste ha jämställdhetskompetens. Det är inte okej att det fortfarande är som när jag gick i grundskolan, där vi killar tilläts dominera fullständigt samtidigt som massor med tjejer mådde urdåligt.

Livet utanför hemmet börjar i regel i förskolan, och redan där måste pedagogerna ha kompetens och verktyg för att stötta barnen så att de kan vara sig själva utan att fastna i normerna om hur flickor och pojkar ska vara. Jag har diskuterat just detta med förskollärare som arbetar mycket med genus och jämställdhet och når resultat, problemet är att detta arbete raseras så fort barnen börjar grundskolan eftersom där förs inget aktivt arbete alls. Jag hoppas att regeringen följer Dejas rekommendationer, vi påverkas så otroligt mycket av vår skolgång så därmed måste jämställdhetsproblem i skolan lösas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar