torsdag 13 januari 2011

Ny facklig politisk position

Igår var jag uppe i huvudstaden för ett första möte med den nationella grupp som skall arbeta med att flytta fram SKTFs fackligt-politiska position. Det ska bli fantastiskt roligt och spännande att vara med och påverka så att vi vässar till vår fackliga politik - det är vad vi säger, vad vi gör och våra resultat som ska räknas.

Personligen tycker jag att fackföreningsrörelsen tagit alldeles för lite plats i den politiska debatten, även om jag tycker att TCO och i viss mån SKTF varit ett föredöme. Framförallt är jag stolt över att TCO och SKTFs politiska ställningstaganden inte bara handlar om att reagera på befintliga förslag och beslut, utan att vi även presenterar egna förslag utifrån våra medlemmars intressen. SKTFs krav på jämställdhetskommission är ett sådant exempel.

Det är oerhört viktigt att SKTF tar en stor plats i debatten, och att vi tar ställning och presenterar egna förslag i politiska frågor. Att vi är parti-politiskt obundna gör det också tydligt att det är utifrån våra medlemmars intressen vi hörs och syns i den politiska debatten, inte utifrån någon enskild partibok.

Jag representerar region väst i rådsgruppen, och kommer arbeta en hel del uppsökande för att samla in tankar och idéer kring vår fackliga politik. Jag har en vision om att detta ska fungera lite som en tankesmedja, men det är inte vi som är representanter i gruppen som ska tycka till i första hand utan vår huvuduppgift är att ge oss ut bland våra medlemmar (och presumtiva medlemmar) för att involvera dem i detta arbete. Och det kan handla om precis vad som helst: Hur ska vår jämställdhetspolitik se ut? Hur ska sjukförsäkringen se ut för att vara schyst och human? Vad är de viktigaste frågorna på framtidens arbetsmarknad?

Kontakta mig gärna om du tycker detta låter spännande, och om du känner att du vill bidra på något sätt. Givetvis kommer jag att hålla er uppdatera på bloggen om hur arbetet framskrider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar