tisdag 11 januari 2011

När får vi se en kvinna som statsminister?


Såg sista avsnittet av tv-serien "Drottningoffret" igår. Jag har läst samtliga böcker i Hanne-Vibeke Holsts trilogi som "Drottningoffret" och de tidigare tv-serierna "Kronprinsessan" och "Kungamordet" bygger på, och jag har uppskattat dem oerhört mycket. De beskriver förutsättningarna för kvinnor i ledande ställning på ett väldigt realistiskt, och ofta omskakande, sätt.

"Drottningoffret" slutade med att Sverige till slut fick sin första kvinnliga statsminister. Men när ska detta ske i verkligheten? Inför Socialdemokraternas kommande kongress tar jag mig för pannan när jag hör frågor ställas om "vi verkligen är mogna för en kvinna som statsminister", som argument för att utse en man till partiledare.

Det är skamligt att vi ännu inte har haft en kvinnlig statsminister, och det beror på de strukturer i samhället som systematiskt värderar män högre än kvinnor. För det finns enormt många kompetenta kvinnor, det är inte det som är problemet.

Jag hoppas att få uppleva en kvinnlig statsminister i Sverige snarast, även om jag i dagsläget känner mig pessimistisk. Det gäller att våra politiska partier och dess företrädare tar ansvar för detta, och utser kvinnor till sina främsta företrädare och ser till att stötta dem i sina tuffa uppdrag på samma sätt som man alltid stöttat sina manliga ledare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar