söndag 16 januari 2011

Föryngringen är livsnödvändig för SKTF

SKTF-tidningen skriver att styrelserna i SKTF ännu inte på långa vägar klarar inriktningen att 30 procent av ledamöterna ska vara under 35 år. I SKTF Göteborgs styrelse klarar vi dock målet - jag, Tina och Jenny är under 35 år, dessutom fyller Annika 36 år så hon får väl räknas vara på gränsen.

Målet om att 30 procent av ledamöterna ska vara under 35 år är ganska kontroversiellt inom vårt eget förbund. En del har till och med påstått att detta mål diskriminerar äldre, men det är inte alls det som det handlar om. Problemet är inte att vi har för många äldre personer bland våra förtroendevalda, utan för få yngre. Vi har massor med personer som varit fackligt engagerade i många år och skaffat sig ovärderliga kunskaper och erfarenheter. Men många av dessa personer kommer att gå i pension under de närmaste åren, och därmed riskerar vi att tappa massor med kompetens på ett och samma bräde. Därför måste vi arbeta stenhårt med generationsväxlingen, utveckla vårt arbete med mentorskap o.s.v. Jag kan bara ta mig själv som exempel, för mig har stödet från mina äldre och mer erfarna fackliga kollegor varit ovärderligt. De har varit väldigt generösa med att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter, och samtidigt stöttat mig på ett fantastiskt sätt i mitt uppdrag som ordförande för SKTF Göteborg. Det är så vi måste arbeta, och då kommer vi att lyckas med generationsväxlingen.

Ibland påstås det att det är omöjligt att få yngre att engagera sig fackligt. Men det känner inte alls jag igen från min egen vardag, jag tycker att det är en baggis att få yngre personer att engagera sig i SKTF. Vi ska dock inte inbilla oss att folk kommer springande till oss och ber om att få engagera sig, går vi dock ut på arbetsplatserna och ställer frågan direkt till våra medlemmar så ger det effekt. Det handlar också om att förklara varför det är så roligt att engagera sig fackligt, och att det är särskilt stimulerande att representera SKTF och allt det fina som vi står för. Att vi måste få fler yngre bland våra förtroendevalda handlar i förlägningen om SKTFs överlevnad, det är ju kommande generationer som ska bära vår förening i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar