söndag 2 januari 2011

Minnen av Per Oscarsson


Det var fruktansvärt att på ny nyårsafton höra om Per Oscarssons tragiska död. Liksom många andra har jag en relation till honom genom alla hans fantastiska film- och tv-roller. Jag tänker särskilt på filmen Svält, tv-filmen Kan du vissla Johanna? och tv-serien Herr von Hancken.

Ett personligt minne jag har av Per Oscarsson är från Göteborg Film Festival 1998, då han gästade Nils Petter Sundgren under en av hans skådespelarintervjuer på Nefertiti. Samtalet skulle ta 1 h, men tidsschemat sprack fullständigt eftersom det tog 45 minuter för Per att bara svara på Nils Petters första fråga. Jag hade med min pappa till Nefertiti, som älskade Per Oscarsson och var helt begeistrad efteråt. Per var ju en väldigt speciell människa, en uppenbar sökare, men under samtalet visade han också upp en underbar självdistans och raljerade friskt om sig själv, och alla de gånger hans beteende väckt uppmärksamhet, såsom när han avbröt spelperioden som Hamlet på Göteborgs Stadsteater för att fotvandra till Paris eller när han strippade i Hylands hörna (ett fantastiskt tal för övrigt, lyssna gärna på det på YouTube).

Vila i frid Per Oscarsson. Du må nu vara borta för alltid, men du kommer aldrig att bli glömd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar