tisdag 25 januari 2011

HBTQ-festivalen 2011 blir något alldeles extra


Ikväll höll HBTQ-festivalen ett stormöte på Stadsbiblioteket i Göteborg för personer och organisationer som är intresserade av att delta i och arbeta med festivalen. Massor med folk dök upp, och det var fantastiskt roligt att få ta del av allas stora engagemang och kreativitet. Årets festival (som äger rum 1-5 juni) kommer att vara sprängfylld med aktiviteter, och hela Göteborg kommer att bada i regnbågsfärger veckan innan och under festivalen.

Det stora tältområdet kommer i år att finnas i Bältesspännarparken, och kommer att kallas "Regnbågsparken". Där kommer massor med organisationer att ställa ut (inklusive SKTF), och där kommer även att finnas en livaktig scen samt serveringar. De flesta seminarierna kommer att äga rum i "Regnbågskvarteret", som kommer att vara beläget i Musik- och Teaterhögskolans lokaler bakom Götaplatsen. Och festivalen avslutas med den stora "Regnbågsparaden" som går från GöteborgsOperan till Götaplatsen, med en efterföljande artistgala på Liseberg.

Jag fick äran att säga några ord under stormötet, och berättade bl.a. att jag som urgöteborgare inte alltid känt mig hemma i den starka "goa gubbar-kultur" som starkt präglar vår stad, en kultur som är väldigt heteronormativ och därmed exkluderande för många. HBTQ-festivalen fyller därmed en väldigt viktig funktion för att förändra Göteborg så att vi blir en stad där alla kan känna sig hemma. Som göteborgare är jag väldigt glad och stolt över HBTQ-festivalen, och det känns fantastiskt att nu få möjlighet att arbeta med den i min roll som festivalens ordförande.

Nu längtar jag starkt till festivalen kör igång, och fram till dess kommer vi köra så det ryker. Du hänger väl med!

Klicka här för att läsa mer på HBTQ-festivalens hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar