måndag 31 augusti 2009

Är medlemsavgiften viktig när du väljer fackförbund?

Sitter på tåget till Stockholm för att ta mig till SKTFs högkvarter och träffa mina kamrater i avgiftsutredningen. Utredningen är en frukt av ett beslut på vårt senaste förbundsmöte och har i uppdrag att utreda SKTFs modell för medlemsavgift, ska vi behålla nuvarande system eller inte? Vi som sitter i utredningen representerar varsin region inom SKTFs organisation, själv representerar jag Region Väst, eller Region Bäst. ;)

Idag har vi en procentuell avgift, 1,25 procent för medlemmar i SKTF Göteborg (avgiften kan variera något i landet eftersom avdelningarna/klubbarna själva bestämmer vad de tar ut i lokal avgift). Det finns dock ett tak för högsta avgiftsgrundande lön, 20 330 kr. En inkomstförsäkring ingår också i medlemsavgiften och kostar 7 kr/månad. SKTFs inkomstförsäkring är marknadens allra bästa, för oss som tjänar över a-kassans tak på 18 700 kr/månad innebär inkomstförsäkringen att jag ändå får ut 80 procent av lönen om jag skulle bli arbetslös. Min totala medlemsavgift (jag tjänar 22 200 kr/månad och har därmed nått taket) blir således 261 kr i månaden. Jag är också medlem i SKTFs a-kassa och där är månadsavgiften för tillfället 139 kr (en av de billigaste i landet eftersom vi har jämförelsevis låg arbetslöshet bland våra medlemmar).

Avgiftsutredningen har träffats sedan början av året, gjort studiebesök hos andra fackförbund och ideela organisationer för att jämföra deras avgiftsmodeller med vår samt analyserat olika avgiftsmodeller ur solidaritets- och rekryteringsperspektiv. Vi har enats om att det finns två modeller som är aktuella för oss, antingen den som vi har idag eller en "trappstegsmodell" med olika steg utifrån vad man tjänar. En enhetlig avgift är inte aktuell för oss, vi tycker att det är viktigt att vi är solidariska med våra medlemmar som har låga löner, är sjukskrivna, föräldralediga o.s.v. Eftersom 58 procent av SKTFs medlemmar idag nått taket på högsta avgiftsgrundande inkomst kan man nästan säga att vi har en fast avgift på runt 260 kr/månad, med rabatt för dem som har låg inkomst.

Vissa tycker att medlemsavgiften är för hög, men jag har faktiskt aldrig reflekterat över det personligen. För mig är det viktigast vad jag får för pengarna, och då tycker jag att det är prisvärt med 261 kr/månad för att få vara med i världens bästa fackförbund. Olika undersökningar visar dessutom att medlemsavgiften inte är speciellt intressant när man ska välja fackförbund, det är vad man får för avgiften som är det primära.

Vad tycker du själv, är medlemsavgiften viktig? Kommentera gärna så lovar jag framföra dina synpunkter i vår utredning.

1 kommentar:

  1. Jag tycker ofta att jag hör just frågan om vad man får för pengarna.

    Ingen frågar vad man ger för pengarna. Facket är ju en solidarisk gemenskap. Jag betalar gärna oavsett vad jag får. Jag vet att den som behöver får och jag bidrar till att göra det möjligt.

    Vad gör facket för mig? Tja, det är ju jag som är facket... Vad gör jag för andra?

    Svar på frågan, då: Nej, jag tror inte att avgiften är viktig. Att vara med i facket eller ej är ett annat ställningstagande. Egentligen. Tror jag...

    Vad man ska få för pengarna, då (om jag nu försöker tänka så)? Tillgänglighet är viktigt. Det ska vara lätt att komma i kontakt med en förtroendeingivande människa.

    Men just det är en av dina starka sidor, Marcus. Så tyvärr har jag inga nytänkande tankar där, heller ;)

    SR:s sekreterare M -Fru S.

    SvaraRadera