söndag 2 augusti 2009

Jag gillar Tiina Rosenberg


Pride-veckans mest aktiva person måste varit Tiina Rosenberg, genusvetaren, professorn och en av Sveriges mest kända hbt-aktivister. Jag vet inte hur många seminarier och aktiviteter hon deltog i, man såg henne överallt hela tiden. Jag lyssnade själv på flera av hennes seminarier och sprang även på henne i Kungsträdgården och fick en trevlig pratstund om heteronormen, feminism och hennes nya bok om bögikonen Zarah Leander.

Jag har stor respekt för Tiina Rosenberg, det är alltid intressant att få lyssna till henne och hon har spännande infallsvinklar till det mesta. Jag tilltalas av hennes ständiga ifrågasättande av alla de normer som finns i samhället som talar om hur man bör vara och bete sig om man är man, kvinna, homosexuell o.s.v. Tiina är ju dock en väldigt kontroversiell person i många kretsar, för att inte säga hatad. Jag tycker att det är bedrövligt som hon har blivit behandlad och fortfarande blir behandlad, särskilt det gatlopp hon fick löpa i media när det blåste som värst kring Feministiskt Initiativ. Ebba Witt-Brattström, Tiinas styrelsekollega i Fi, lämnade styrelsen med buller och bång och hävdade att Tiina sagt att "kvinnor som ligger med män är könsförrädare". Detta är något som Tiina alltid förnekat att hon sagt, och lyssnar man på hennes resonemang i olika sammanhang är det glasklart att hon inte är någon rabiat manhatare. Men media hängde på detta och skapade ett drev som var fullständigt omänskligt. Tiina fick bl.a. personskydd p.g.a. alla de hot hon utsattes för och lämnade själv såsmåningom Fi.

Visst har man full rätt att inte hålla med Tiina i olika frågor (det gör jag inte själv alltid), men att ta steget till att trakassera, bespotta och hata en person som inte har samma åsikt som en själv är avskyvärt och strider dessutom mot den demokratiska principen om yttrande- och åsiktsfrihet. Tiina har ju dock alla odds emot sig, hon är en stark och intelligent kvinna som dessutom är uttalat homosexuell, vilket retar upp många och det är ju inte ovanligt att en del män känner sig hotade av sådana personer. Har hon dessutom mage att utmana olika normer i samhället måste hon tydligen bekämpas med medel som inte hör hemma i ett samhälle där rätten till yttrande- och åsiktsfrihet är två av grundpelarna.

Jag rekommenderar dig att ta chansen att lyssna till Tiina Rosenberg om du får möjlighet. Då märker du snart att bilden av henne som rabiat och våldsam manshatare inte stämmer. Dessutom har hon en hel del humor, något som heller inte kommer fram i den bild av henne som sprids. Stå på dig Tiina, du behövs verkligen i ett Sverige där arbetet för alla människors lika värde är långt ifrån är uppnått.

2 kommentarer:

  1. DEN SOM OKRITISKT supportar Tina är ute å cycklar !!!!

    Jag är själv liberal. Och det här är ju inget oväntat i sig. Vi HBT-personer har ju egentligen inget annat gemensamt än att vi är HBT. Sedan tycker vi olika om det mesta.

    Jag har alltså givetvis inga problem med att Rosenberg skriver saker som jag är kritisk emot. Men när hon i en artikel på Aftonbladets kultursida kritiserar Stockholm Pride-ansvariga för att de portat vänsterextrema AFA att vara med i paraden, då har hon en passerat en gräns.

    Från Tiina Rosenbergs artikel.

    SvaraRadera
  2. Hej Ove!

    Självklart är konstruktiv kritik viktig och sådan måste man få framföra. Men att bespotta, håna och ösa hat över någon vars åsikter man inte delar tycker jag är en fara för demokratin. Tiina har ju råkat ut för detta massor av gånger och får stå ut med ständiga personangrepp och folk som raljerar över hennes utseende, hennes partner, hennes sexuella läggning o.s.v. Det är att gå över gränsen och då blir debatten dessutom väldigt oseriös.

    Sen håller jag med dig i din kritik mot AFA och att dom inte hör hemma i Pride-paraden. En organisation som tycker att våld är berättigat för att föra fram sitt budskap är också en fara för demokratin.

    Mvh Marcus

    SvaraRadera