onsdag 12 augusti 2009

SKTF - ett partipolitiskt obundet fackförbund

Jag läser om att tre poliser i Västerbottens län förbjuds att engagera sig politiskt i sina hemkommuner. Polismyndigheten anser att det kan rubba allmänhetens förtroende för polisen. SKTFs TCO-kamrater i Polisförbundet driver nu fallet till Arbetsdomstolen, där man aldrig tidigare avgjort ett liknande ärende. Polisförbundet anser att det är en grundlagsskyddad rättighet att engagera sig politiskt, vilket jag håller med om. Det ska bli intressant att se hur domen faller. Jag tycker inte att det är rätt att en arbetsgivare ska kunna ha synpunkter på att medarbetare engagerar sig politiskt på fritiden, och kunna förbjuda engagemanget. Däremot är det viktigt att de som engagerar sig politiskt verkligen är noga med att undvika de jävssituationer och intressekonflikter som kan uppstå, och de politiska partierna måste ställa krav på att deras företrädare kan hantera detta professionellt.

En av SKTFs många styrkor är att vi är ett partipolitiskt obundet fackförbund, däremot är vi inte opolitiska. Vi tar ställning i politiska frågor som berör våra medlemmar och det är våra medlemmars intressen som går först i alla lägen, inte någon partibok. Detta tycker jag är en självklarhet och något vi måste värna om, särskilt med tanke på att vi arbetar i en politiskt styrd organisation där våra politiska partier faktiskt fungerar som arbetsgivare. Hade vi bekänt oss till något politiskt parti hade det genast uppstått intressekonflikter: vad ska vi prioritera, det som gynnar våra medlemmar eller det som gynnar partiet?

Jag är själv engagerad politiskt på min fritid (i Socialdemokraterna) men för mig är det en självklarhet att mitt fackliga engagemang aldrig får blandas ihop med mitt politiska, och vice versa. Jag skulle t.ex. aldrig acceptera ett politiskt uppdrag i någon av Göteborgs kommuns förvaltningar eller bolag där SKTFs medlemmar arbetar, och där jag därmed är fackligt aktiv. Även om det kanske är möjligt att hantera är det viktigt att våra medlemmar känner att deras förtroendevalda är hundra procent lojala mot dem och deras intressen.

Jag avslutar detta inlägg med ett utdrag ur SKTFs värdegrund som får sammanfatta detta resonemang: "SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund. Det innebär dock inte att vi är opolitiska. SKTF tar ställning i frågor som är viktiga för medlemmarna. Vår arena är i första hand arbetslivet, men också frågor som berör eller påverkar arbetslivet och livet för medlemmarna."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar