lördag 1 augusti 2009

Hemma i verkligheten igen


Nu är jag hemma i Göteborg igen efter en rolig och intensiv vecka på Stockholm Pride. Veckan har också gett enormt mycket inspiration till vårt fackliga arbete i SKTF Göteborg för HBT-personers rättigheter och möjligheter.


Något som lyftes i flera av de seminarier som jag besökte är problematiken kring att anmäla diskriminering. Det är en väldigt tuff process att gå igenom, ärendet blir offentligt och därmed finns risken att det kommer att bli väldigt uppmärksammat. En rättsprocess kan dessutom dra ut väldigt på tiden och om man kommer så långt som till rättegång lär man bli ordentligt ifrågasatt av arbetsgivarens försvarare. I sådana situationer kan ju facket spela en stor roll och verkligen stötta den medlem som utsatts för diskriminering så att denne vågar, och framförallt orkar, gå hela vägen. Ett eventuellt skadestånd kommer heller aldrig att på långa vägar att kunna kompensera det lidande som diskriminering innebär, men en fällande dom skapar åtminstone prejudikat och kommer att gynna anti-diskrimineringsarbetet i framtiden.
DOs rekommendation om att teckna anti-diskrimieringsavtal mellan fack och arbetsgivare är också något som jag tänker ta med mig och tillsammans med mina fackliga kamrater i Göteborg försöka realisera.

Jag är även väldigt inspirerad inför och ser redan fram emot nästa års HBT-festival i Göteborg, där ska facket i allmänhet och SKTF i synnerhet vara mer synliga än någonsin med aktiviteter på stan, seminarier, debatter och även lite fest (det är viktigt att inte glömma bort att ha roligt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar