lördag 29 augusti 2009

SKTF Göteborg = ett stort fackligt hjärta


Torsdag och fredag spenderade jag med mina styrelsekamrater i SKTF Göteborg på vår årliga planeringskonferens. Vi vikte hela konferensen till att diskutera framtiden och det arbetssätt som vi behöver ha för att bli det fackförbund som vi vill vara. Det var fantastiskt bra och engagerande diskussioner, och alla gick verkligen in i dem med själ och hjärta.


Vi vill bli facket som syns på arbetsplatsen där medlemmarna ska känna att de har en god dialog med sina förtroendevalda och att vi gör ett gott jobb för att våra medlemmar ska ha det bra på sina arbetsplatser och shysta arbetsvillkor. För att få till detta vill vi bl.a. utveckla vår ombudsverksamhet och lyfta alla våra arbetsplatsombud, både kompetensmässigt och genom att inspirera dem till ett aktivt fackligt arbete. Facket är en angelägenhet för alla på arbetsplatsen, inklusive dem som ännu inte är medlemmar, eftersom hela den svenska arbetsmarknaden är uppbyggd kring att två starka parter sluter avtal kring arbetsvillkoren. Vi måste få ut det fackliga budksapet på våra arbetsplatser igen och visa varför det är självklart att man ska vara medlem i facket.


Vi diskuterade också vad vi vill prioritera under 2010, och det är givetvis mycket. Att vi ska bli facket på arbetsplatsen är som sagt högprioriterat, men också utveckla och spetsa vår s.k. basfackliga verksamhet och bli ännu bättre på att driva frågor om arbetsmiljö, löner, villkor m.m. Vi vill också gå i bräschen för jämställdhets- och mångfaldsarbetet i Göteborgs kommun, d.v.s. frågor som rör alla människors lika värde. Det tänker vi göra bl.a. genom att ta initiativ till att teckna ett anti-diskrimineringsavtal med vår arbetsgivare.


Jag var helt slut på fredag eftermiddag, och alla mina kamrater kände nog detsamma. Det är en fantastisk förmån att få arbeta med alla dessa personer som har stora SKTF-hjärtan. Vi avslutade konferensen med att alla fick ange två ord som de tyckte beskrev känslan efter dessa dagar. Jag valde förväntansfull och kärlek. Förväntansfull, eftersom jag ser fram emot processen då vi ska genomföra vårt nya arbetssätt i den stora kolossen som SKTF Göteborg trots allt är med ca 5 000 medlemmar runt om i Göteborgs alla förvaltningar och bolag. Kärlek, eftersom jag fick uppleva så mycket kärlek till den fackliga idén och till SKTF Göteborg, och mellan oss som engagerar sig för den fackliga verksamheten.


Tack alla ni som deltog i konferensen: mina styrelsekamrater Lennart, Tina, Annika, Ove, Olof, Marie-Louise, Marlene, Kristina och Ralph, våra valutskottare Gun, Eva D. och Eva K. samt inte minst Anna och Jenny från vår fokusgrupp för yngre medlemmar. Jag är så glad och tacksam över att få samarbeta med er, ni är helt fantastiska. Och jag är helt övertygad om att vi har något stort på gång inom SKTF Göteborg.

1 kommentar:

  1. Hurra hurra! Låter ju fantastiskt. Nu blir jag ännu mera sugen på att komma på studiebesök :)

    SvaraRadera