lördag 8 augusti 2009

Madonna 4-ever


Ikväll spelar min barndoms stora idol Madonna på Ullevi, och hon är fortfarande min stora favorit. Det var 19 år sedan hon spelade sist i Sverige och även då var jag på plats. Ullevi var då inte aktuell som konsertarena eftersom Bruce Springsteen några år tidigare rockat så hårt att fundamenten börjat spricka. Därför blev det en parkeringsplats på gamla Eriksbergsvarvet som fick ta emot världsstjärnorna under några år (även Michael Jackson och Rolling Stones spelade på samma plats). Lustigt nog så bor jag idag bara några meter från där scenen stod, Eriksberg och större delen av Norra Älvstranden är ju numera bostadsområde.

1990 var jag 11 år gammal, skulle fylla 12 på hösten, och det var en fantastisk upplevelse att få se min stora idol live. Jag minns att vi stod rätt så långt fram, och vi kunde se när Madonna bakom scenen klev iland från en båt som hon färdats över älven med. Alla som såg henne jublade givetvis och då vinkade hon till oss, och jag minns att jag då kände det som om hon vinkade bara till mig. :)

Madonna slog igenom för 26 år sedan och vad man än tycker om henne och hennes musik kan ingen neka till att hon fortfarande är världens största artist. Det är imponerande att hon fortfarande befinner sig på toppen och fortsätter att leverera hits. Det ska bli underbart att få se henne igen ikväll, idag är man ju lite äldre och då är det sittplats nära scenen som gäller. :)

Dagen till ära roar jag mig med att lista mina tio favoriter ur Madonnas låtkatalog. Klicka på varje titel så kommer får du njuta av en video eller ett liveframträdande:
2. Vogue (1990)
3. Hung Up (2005)
4. Oh Father (1989)
6. Ray of Light (1998)
7. Music (2000)
10. Like a Virgin (1984)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar